Manapság már sokkal szélesebb körű szolgáltatást kell nyújtaniuk a könyvelőknek, hiszen az ügyfelek elvárásainak folyamatosan meg kell felelniük. Ahogyan más szakmákban is, a könyvelésre is egyértelműen igaz az, hogy ma már többletszolgáltatást kell nyújtania.
Ez azonban egyáltalán nem meglepő dolog, hiszen egy mobiltelefonnal már bármelyik cégvezető képes rövid időn belül találkozókat egyeztetni, szerződéseket továbbküldeni, vagy éppen alapanyagot rendelni. Ebből kiindulva teljesen jogos elvárás, hogy a könyvelők is haladjanak a korral, és több dolgot is el tudjanak egyszerre intézni.
A kezdeti időszakokban a legtöbb esetben az okozta a legnagyobb gondot, hogy az addig csupán kézzel elvégzett feladatokat, mégis milyen módon lehetne online elvégezni. Manapság azonban már az interneten keresztül szinte bármit el lehet intézni. Azokat a feladatokat, melyek régebben a könyvelők végeztek, már el tudjuk végeztetni különböző online felületeken, vagy használhatunk rá számlázó programokat is. Ezért van az, hogy a könyvelőnek nem csak a könyvelési tevékenységek ellátása a dolga, hanem emellett szinte folyamatos ügyeletet kell sokszor vállalnia azért, hogy a vállalkozók plusz igényeit ki tudja elégíteni.
A könyvelők feladata most és régen
Egy vállalkozóról lényegében minden fontos adat szükséges lehet: a kiállított, és befogadott számlák, a befizetett adók, illetve a bevételek is. Ezeket az adatokat a könyvelő kezdi el feldolgozni, ám munkájába manapság rendszerint nem csak ez, hanem a megfelelő szakmai tanácsadás is beletartozik. Ilyenkor fordul elő az, hogy a könyvelő ismerősünknek folyamatosan csörög a telefonja, és szinte alig ér rá, hiszen vagy hívásokat fogad, vagy email-ekre kell haladéktalanul válaszolnia. Ebben az esetben azonban mindegyik számára eljön az a pillanat, amikor már elgondolkozik azon, hogy vajon megéri-e a 0-24 órás ügyelet az ügyfelek nyugalma érdekében?
Természetesen van az az összeg, amiért ez a folyamatos elérhetőség, és készenlét talán bevállalható lehet, ám ezt az összeget sok vállalkozó nem is akarja, vagy nem is tudja kifizetni. Ebben az esetben tehát az idő, és a bele fektetett energia mindenképpen kulcskérdés. Ha azonban a rendelkezésre álló adatokat gyorsan, és egyszerűen fel tudja dolgozni, akkor nagy valószínűséggel hatékony segítséget tud majd nyújtani, viszont akkor is a vállát nyomja ez a folyamatos feszültség.
Mi a teendő, hogy egyszerűbb legyen a helyzet?
A legtöbb esetben elég ha nyomon követjük a számlákat: Megérkezett-e már a bevétel, esetleg ellenőrizzük, vannak-e még kiegyenlítetlen számlák. Ilyenkor pedig szinte azonnal látszik, hogy mekkora a probléma, illetve megnézhető az, hogy ez állandó-e vagy ciklikus gond. A könyvelő képes egy összetettebb elemzést elkészíteni a vállalkozó számára. Alapesetben egy cég évente csupán egyszer kap ilyen részletes elemzést, amikor elkészül a beszámolója. Azonban ilyenkor fel szokott lépni az a probléma, hogy mire ez elkészül, már annyira eltelik az idő, hogy lehetséges, már az aktuális év felénél jár.
Az ilyen esetek elkerülésére lehet jó megoldás a havi, vagy a negyedéves jelentés készítése, melynek során a rendelkezésre álló adatok, az időszakos bevételek, a költségek kialakulását össze tudjuk vetni az előző év hasonló időszakaival. Egy jó könyvelő megfelelő program segítségével hatékony tanácsadóként is tudja támogatni az adott céget, hiszen a jövő mindenképpen a hatékony adatelemzésen szokott múlni.
Hagyj üzenetet