Hogy könyveljük, ha az egyik munkavállalónknak (pl. anyagbeszerzőnek) készpénzt adunk elszámolási kötelezettséggel?
Igen egyszerű, ezért rögtön egy példán keresztül mutatom meg.
A példa a következő:
Egyik dolgozónknak 300 000 Ft előleget adunk beszerzésre készpénzben.
A munkavállalónk 3 nappal később megvásárolja a valamit, és elszámol a felvett előleggel.
A valamire készpénzben kifizetett összeg 200 000 Ft + áfa.
Megoldás:
A központi számlánk a 361. Munkavállalókkal szembeni követelés számla lesz a számlatükör szerint
1. Az előleg kiadása
Pénztárunk csökken (E-=K), és mivel a dolgozónak el kell számolni az összeggel, ezért egy követelésünk keletkezik a munkavállalóval szemben (E+=T)
T 361 Munkavállalókkal szembeni követelések K 381 Pénztár 300 000
2. Elszámolás a dolgozóval
a) előleg visszavételezése
Ennek az a technikája, hogy első lépésként visszavesszük (természetesen csak technikailag papíron) az elszámolásra kiadott előleg teljes összegét
Pénztárunk nő (E+=T), és dolgozónkkal szembeni követelésünk csökken (E-=K), hiszen elszámol az előleggel.
T 381 Pénztár K 361 Munkavállalókkal szembeni követelések 300 000
b) a ténylegesen elköltött összeg könyvelése bizonylat alapján
Dolgozón vehetett készletet, tárgyi eszközt, vagy valamilyen költségnek minősülő tételt. Ezek nőnek (E+=T), a pénztárunk csökken (E-=K)
T511 anyagköltség K381 Pénztár 200 000
521 igénybevett szolgáltatás
2 készlet
161 beruházás
Áfa pedig a szokásos módon
T466 Előzetes áfa K381 Pénztár 54 000
Ha tetszik, nyomd meg a tetszik gombot! :)
Hagyj üzenetet