Ha jól megfigyelted, akkor eddig egy logikusan felépített szisztéma szerint haladva mutattam be neked jó néhány gyakorlati könyvelői fogást. Kezdtem a nem könyvelhető számviteli bizonylatokkal itt http://www.szamvitelnavigator.hu/2013/07/amit-tilos-lekonyvelni.html és részben itt http://www.szamvitelnavigator.hu/2013/08/hogyan-konyvelned.html, majd a leggyakrabban előforduló klasszikus számla http://www.szamvitelnavigator.hu/2013/07/az-egyik-leggyakoribb-szamviteli.html és Egyszerűsített készpénzfizetési számla http://www.szamvitelnavigator.hu/2013/07/egyszeru-vagy-megsem-az-egyszerusitett.html tulajdonságait vettem górcső alá.
Nem is lehetett ez másképp, hisz a valós életben is a könyvelést azzal kezdjük, hogy a rendelkezésre álló számlákat szortírozzuk. A könyvelendő anyagból kiválogatjuk a nem könyvelhető bizonylatokat, majd a könyvelhető számlákat bizonyos rendszer szerint rendezzük, lefűzzük. Azt is mondhatnám, hogy az ömlesztett könyvelési anyagot könyvelhető állapotba hozzuk.
A mai cikkemben, erről a bizonyos könyvelhető állapotba hozatalról lesz szó, más szóval az iratrendezés mesterfogásaiból mutatok be neked néhány trükköt.
De még mielőtt nekilátnánk a téma kitárgyalásához, szeretnélek megkérni, hogy az alábbiakban látható 5 bizonylatot sajátos szempontjaid szerint csoportosítsd, rendezd, majd virtuálisan fűzd le egy iratrendező mappába.
Ezt követően, a bejegyzések között írd le, hogy a milyen szempontok alapján rendezted a bizonylatokat és miért úgy, ahogy. Engem a miértek érdekelnek. Akkor is írd le a gondolataidat, ha más már írt hasonlót, és akkor is, ha másoktól eltérő, egyedi véleményed van a témával kapcsolatban.
Ezzel a kis játékkal gondolkodásra akarlak késztetni, hisz egy jó könyvelő alaptulajdonsága a logikus gondolkodásmód. A Könyvelő Fenegyerek képzés is a hagyományos képzésekkel ellentétben erre alapszik, megtanít gondolkodni.
A témával kapcsolatos összefoglalómat rövidesen a bejegyzések között olvashatod. Addig is várom a megfejtésed, és ha tetszik a cikkem, kérlek, nyomj egy TETSZIK-et.
1. bizonylat |
2. bizonylat |
3. bizonylat |
4. bizonylat |
5. bizonylat |
(Balog Attila írása)
Ha kezdő könyvelő vagy, javaslom, hogy előbb számlaképekkel ismerkedj. A Könyvelő Fenegyerek Képzőn erre a témakörre nagy hangsúlyt fektetek.
Ha tetszik a bejegyzés nyomd meg a TETSZIK (magyarul: lájk) gombot!
Sziasztok
több évig könyveltem én is kinn (Auztria) ahol az alap az idösorrend, (jobban mondva a legfontosabb dolog a számlára feltüntetett pecsét, amikor a számla kiment/beérkezett) Ahogyan itthon a hivatalokban, ugyanúgy müködik külföldön a "számlák érkeztetése" is. Minden iratra rányomjuk a pecsétet.
Itthon a gond inkább a köynvelö programokkal van, ami a kommunizmus rendszer öskori megszokása miatt tart ott, ahol.
Kinn nem könyvelünk több naplóban, hanem egyetlen egy felületen, ahol a könyvelö maga kiválaszthatja, hogy ki/be számláról van szó, illetve bank/pénztár. (hiszen a számlatükör minden esetben megegyezik, különbség csak a T/K)
Nincsen annyi dosszié, csak 1 van, amit havi választó lapokkal szedünk szét, azon belül (másolva a számlákat) mindenki feloszthatja magának, ha akarja egyes területekre, vevö/szállító, illetve szállítókon belül is, vagy bank/pénztár, de a felosztásban csak másolt számla lehet.
"lefüzni" is megmaradt a kommunizmusból, azt úgy nevezik, hogy "iktatás". (még a hivatalokban is, hiszen minden számla egy okirat, akként kell kezelni)
A számlákat érkezésük szerint iktatják kinn, mellé iktatva a pénztári bizonylatot/banki kivonatot, mikor került teljesítésre (mivel a számláknak teljesítési határideje van, ami kinn általában 2 hét) a legtöbb számlához engedmény is tartozik, mint pld. "Skonto", ami itthon sokáig idegen fogalom volt. (ezzel a pontos fizetést, illetve az utalást akarják elérni)
Hála Istennek, idövel itthon sem írja elö semilyen törvény, hogy a számlákat külön (föleg papír "füles mappában") akár 10-15 db-ban, külön szállítók, vevök szerint kell "lefüzni", tartogatni, és ha netalán keresni kell egy számlát, a teljesítés bizonyítása miatt, sokkal gyorsabban megtalálható, ha napi szinten, ahogyan a könyvelést végezni kell (EZ VAN CSAK TÖRVÉNYBEN MEGHATÁROZVA!!!) iktatja valaki a számlákat.
Én mindíg 2 mappát használtam. 1-ben az eredeti számlákat gyüjtöttem, napi szinten, havi elosztó kaprtonokkal, a másikban a könyvelés kinyomtatott változata volt, amit megosztottam több részletre is (ÁFA, TB, biztosítás, autó, bérek, stb) az elosztó kartonokra rá lehet vezetni, mi hol van, még színek szerint is elosztható, illetve adatokat is lehet írni év zárásakor. így egyszerü és átlátható (pld. Avery Zweckform)