Loading...

Örökzöld téma a pénzügyi hírportálokon vagy könyvelői irodák honlapjain a könyvelők pozitív tulajdonságainak bemutatása és a negatív tulajdonságok kiemelése. Az ügyfeleknek ezáltal nem csak referenciát adnak önmagukról, de egy mércét is felállítanak saját munkájukkal és magukkal kapcsolatban.

Természetes, ha egy magánember vagy vállalkozó biztos kezekben akarja tartani a saját vagy vállalkozása jövőjét, így tájékozódik, mielőtt döntésre jut a könyvelő kiválasztásával kapcsolatban.

A jó könyvelő kritériumai és a megbízható munkatárs ismérveit már bizonyosan ismeri, azonban felmerül a kérdés, hogy az ügyfél oldaláról mik is várhatóak el? A jó ügyfél ismérveiről miért nem lehet tájékozódni? Egy könyvelő sem köteles minden munkát elvégezni, főleg, hogy ha az ügyfél problémás és megbízhatatlan. Sok könyvelő és könyvelői iroda garanciát vállal a munkájával kapcsolatban. A megbízható ügyfél ezért is fontos, hiszen komoly összegek foroghatnak kockán egy esetleges tévedés miatt. A kölcsönös tisztelet egymás munkája iránt és a megbecsülés, hosszútávon mindkét fél számára elengedhetetlen követelmény.

Milyen egy jó ügyfél?

Az első benyomásra mindenképp hagyatkozni kell mindkét félnek, az ajánlatkérés és a kapcsolattartás során sok minden kideríthető egy ügyfélről vagy a könyvelőről egyaránt. Sokan nem is gondolnák, de néha egy e-mail cím is árulkodó lehet, komolyabb ügyfeleknél vagy vállalkozóknál megengedhetetlen a komolytalan elnevezésű e-mail cím, vagy az elektronikus elérhetőség hiánya.

Nem csak a külső megjelenés fontos az első benyomásnál, hiszen egy-egy kézmozdulat vagy mondat is árulkodó lehet az ügyfeleknél, ezekre is érdemes tehát figyelni. Az egyik legfontosabb az ügyféllel kapcsolatban a megbízhatóság és a pozitív kommunikációs készség megléte. Sok esetben a könyvelők nem tudnak segíteni, ha az ügyfél elhallgat valamilyen problémát vagy nem képes határidőre biztosítani a szükséges dokumentumokat. Itt azért megjegyezendő, hogy a nejlon zacskóban kapott vagy ragacsos számlák is fontos tényezők lehetnek. A kapcsolattartás szempontjából fontos, hogy az ügyfél pontos és megbízható legyen. Ha mindig késik, vagy meg sem jelenik a találkozók során, jobb megszakítani a munkakapcsolatot.

Egy optimális üzleti kapcsolatban az ügyfél és a könyvelő között kialakul egy olyan kapcsolat, mely során bármikor elérhetik egymást telefonon vagy e-mailen keresztül és bizonyos esetekben személyes találkozókra kerítenek sort. A gyakori személyes megjelenés felesleges, hiszen sok olyan folyamat van, melyet elegendő elektronikusan is intézni. Kényes kérdés továbbá az anyagiak megállapítása, megbeszélése. A munkakapcsolat kezdetén érthető, hogy az ügyfél szeretné tisztázni az előrelátható könyvelési díjak összegét, azonban a jó ügyfél rugalmas a munkadíjakkal kapcsolatban, hiszen arányaiban nem mindig ugyanannyi az elvégzendő munka. Adóbevallási szezonban vagy több kimutatás elkészítésekor a munkadíj egyenesen arányosan nő az elvégzett munka nagyságával.